از پوشش نانو آجر چه می‌دانید؟

نانو در صنعت ساختمان و بهبود کیفیت مصالحی مانند آجر تاثیرات چشمگیری داشته است. در این مطلب به کاربرد پوشش نانو آجر در افزایش مقاومت و ماندگاری آجر و افزودن ویژگی‌های برجسته دیگر به آن می‌پردازیم.

تکنولوژی نانو عبارتی است که در چندین سال اخیر در مورد آن زیاد شنیده‌ایم و مدت‌هاست که شاهد کاربرد این فناوری پیشرفته در زمینه‌های مختلف هستیم. از آنجایی که صنعت ساختمان نیز از آن مصون نمانده، در این مطلب به این فناوری پیشرفته و کاربرد آن در این صنعت اثرگذار و خصوصا به نانو آجر می‌پردازیم. پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشید چرا که عملکرد این فناوری در آجر فوق‌العاده است.

قرن بیست و یک برای صنایع از مهمترین زمان‌ها به شمار می‌رود و حضور فناوری‌هایی پیچیده مانند نانو بر اهمیت آن می‌افزاید. قرن نانو قرن صرفه‌جویی، سلامتی و آرامش نامیده شده و حتی به دلیل پدید آوردن تحولاتی شگرف از آن به عنوان “رنسانس فناوری” نیز یاد می‌شود.

بهره‌گیری از خواص ماده در مقیاس نانو نویدبخش فواید و منافعی است که موجب تحولات اساسی در تمامی جنبه‌های زندگی انسان می‌شود و صرفه‌های بسیاری را برای او به ارمغان می‌آورد. برای آشنایی بیشتر با این فناوری ابتدا به تاریخچه آن می‌پردازیم.

تاریخچه فناوری نانو

عمر تکنولوژی نانو حدود نیم قرن است اما در گذشته “فیزیک اتمی” نامیده می‌شد. شاید به همین دلیل است که اکثریت آن را به اشتباه، علمی جدید می‌دانند.

نخستین بار فردی به نام Eric Drexler مطالعات خود در این زمینه را در آزمایشگاه مشهور MIT متعلق به انستیتو Foresight با سیستم‌های بیولوژیکی آغاز و طی تحقیقات و اکتشافات گسترده خود به این واقعیت پی برد که قادر است دستگاه‌های مولکولی تولید کند. به این طریق تکنولوژی نانو را به جهانیان عرضه کرد.

جالب است بدانید کلمه نانو برگرفته از واژه‌ای در زبان یونانی به معنای کوتوله است و به ابعاد بسیار ریز آن اشاره دارد.

 

پوشش نانو آجر و فناوری نانو در صنعت ساختمان

فناوری نانو چیست؟

حال به زبانی ساده به بیان این تکنولوژی و نقش‌های اثرگذار آن می‌پردازیم.

فناوری نانو یکی از شاخه‌های تحقیقاتی و نوآورانه مربوط به مواد و تجهیزات در مقیاس اتم‌ها و مولکول‌ها و موضوع اساسی آن مهار ماده و تولید دستگاه‌هایی در ابعاد نانو است. به بیان دیگر این تکنولوژی به‌کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در ابعاد نانومتر است که اثرات جدیدی متاثر از خواص کوانتومی از خود نشان می‌دهند.

ابعاد آن یک نانومتر یعنی یک میلیاردم متر و ده برابر قطر اتم هیدروژن است. برای درک بهتر این ابعاد بد نیست بدانید قطر یک تار موی انسان به طور میانگین ۸۰۰۰ نانومتر است. بنابراین بدیهی است که در چنین ابعادی، قوانین عادی فیزیک و شیمی مانند واکنش‌پذیری، رسانایی و مقاومت به شکلی متفاوت عمل می‌کنند.

بر اساس عقیده محققان، فناوری نانو از علومی است که در راستای ایجاد تحولات فنی قرن، پیشرفت‌های بسیاری را رقم می‌زند. به‌کارگیری این فناوری زمینه‌ساز راه‌حل‌هایی هوشمندانه جهت تولید محصولات متنوع با ویژگی‌های منحصر به فرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *